PKP PLK planuje rewitalizację linii kolejowej na trasie Jasło – Nowy Zagórz w Bieszczadach
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły start przetargu na rewitalizację linii kolejowej 108, która połączy Jasło z Nowym Zagórzem. Projekt ten ma na celu zwiększenie dostępności kolei w regionie i umożliwi podróże do malowniczych Bieszczad. Planowana inwestycja podniesie możliwości komunikacyjne i zapewni ekologiczny oraz wygodny środek transportu dla mieszkańców i turystów Podkarpacia. W ramach rewitalizacji wykonane zostaną prace modernizacyjne na peronach, a także przy przejazdach kolejowo-drogowych i obiektach inżynieryjnych.
Zobacz również: Jak dojechać w Bieszczady bez samochodu?
Jak będzie przeprowadzony projekt? Zaplanowano etapy
Zaplanowano wieloetapowe działania, które zostaną zrealizowane w formule „zaprojektuj i buduj”. Warto podkreślić, że po renowacji większość pociągów pasażerskich będzie mogła osiągać na trasie prędkości do 120 km/h, co znacząco skróci czas podróży. Przewiduje się, że prace potrwają około 44 miesiące, a podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowane zostało na rok 2025. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
Dodatkowe aspekty projektu
- Budowa nowych przystanków kolejowych
- Przebudowa torów oraz obiektów inżynieryjnych
- Instalacja nowych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej
Zwiększenie liczby połączeń regionalnych w stronę Bieszczad
Aktualnie na linii kursuje ograniczona liczba pociągów regionalnych, jednak po zakończeniu inwestycji istnieje szansa na większą liczbę kursów. Wszystko zależy od decyzji lokalnych władz oraz możliwości infrastrukturalnych. Częścią projektu jest również budowa łącznicy między Jedlicze a Szebniem. Choć przetarg na jej wykonanie został ogłoszony, na razie nie wybrano wykonawcy. Łącznica ta ma istotnie skrócić czas przejazdu z Rzeszowa do Sanoka i Zagórza, ale może to wiązać się z pomijaniem Jasła przez niektóre pociągi pasażerskie.
Zrewitalizowana linia kolejowa stanie się istotnym elementem infrastruktury transportowej Polski Południowo-Wschodniej. Inwestycja ta nie tylko poprawi jakość podróżowania koleją, ale również przyczyni się do rozwoju turystyki w Bieszczadach oraz zwiększy dostępność kolei dla mieszkańców regionu.